Door Marij Rynja, student Fashion, Design and Strategy artEZ
Foto Debbie Wester
Hoeden zijn al lang niet meer enkel geschikt voor trouwerijen of voor het koningshuis. Welnee! Hoedenontwerper Stephen Jones (1957) laat in zijn glazen paviljoen in de Eusebiuskerk zien hoe divers een hoed kan, en mag zijn, want zijn hoeden zijn alles behalve ouderwets. Hij is controversieel en vooral heel erg grappig, zoals een echte Brit is. Zijn hoeden hebben een dikke knipoog, een bepaalde ‘wittiness’, die de harten van vele beroemdheden, artiesten en modeontwerpers heeft gestolen.
Stephen Jones is een grote aanwinst op de Arnhem Mode Biënnale en in hoogst eigen persoon is hij aanwezig op de opening van de hoofdtentoonstelling SHAPE in de Eusebius kerk. Opmerkelijk is dat hij in plaats van een houten huisje, juist een glazen kas heeft gekozen om in te exposeren. Een tiental vrouwenhoeden zijn uitgestald als fantasierijke botanische bloemen en planten. Stephen Jones: “For us, and Holland, it’s all about green houses you know. And if you have a green house, you need to have plants in it!”.
De kas is in vier thema’s ingedeeld: ‘Floral’, ‘Organic’, ‘Leaves’ en ‘Conceptual’, waar de laatste vooral geometrische en abstracte hoeden toont. De hoeden beslaan een periode van 1990 tot 2009 en komen uit zijn archief. “With hats, it’s a great way of making a fun expression. Hats have to be spontaneous. Of course, it’s a traditional thing, you wear it for special occasions like a wedding, but with a hat you can really express yourself. You see that every single musician is wearing a hat, because it became a part of their look and identity. You can really recognize a person by the hat he or she is wearing.”
Stephen Jones ontwerpt veel voor mode ontwerpers, waaronder John Galliano van Dior, die gek is op zijn designs. Jones vertelt: “Its funny, last week I was talking to John Galliano and I asked him: ‘Why are you so interested in hats? Then he said: Stephen, that is such a crazy question, why would I stop being interested in how a woman looks and stop at their necks! Its above the neck that get’s interesting!"
Fotografie Kevin Deux, the Sixth Lens
Het leuke aan Arnhem Mode Biënnale volgens Jones is dat mode naar de gewone mensen wordt gebracht in plaats van enkel een elite te dienen. Hij grapt dat ie vooral nieuwsgierig is wat bezoekers tegen elkaar zullen zeggen als ze zijn hoeden zien: ‘Oh please, let’s get some coffee, my feet are killing me’ en ‘Are people really wearing that?’. Op de vraag of hoeden meer zullen opduiken in het straatbeeld? “Hats will come back, yes! People always want to put something on their head. And if you buy one, let it be a fun ride".
Dus koop een hoed die je identiteit weerspiegelt en maak er een feestje van!