dinsdag 30 juni 2009

Young SHAPE show

Tekst Vivian Sneep, student Fashion, Design and Strategy ArtEZ
Foto's Ashley de Groot: The Sixth Lens



In de Eusebiuskerk kregen 3 jonge talentvolle ontwerpers de kans om hun creaties over de catwalk te laten schitteren. De ontwerpers zijn de Dutch Fashion Award winner Monique van Heist, de Duits Russische Peter Hornstein en het eigenzinnige merk And Beyond.

TEGENDRAADS

Niks geen hoge hakken, lang gekrulde haren en meisjesachtige make-up. Ontwerpster Monique van Heist maakte afgelopen vrijdag een fashion statement. Met haar laatste collectie “Hello Fashion” probeert zij de modecyclus te doorbreken. Deze collectie is doorlopend en onbeperkt beschikbaar en stelt de vergankelijkheid van mode aan de kaak. Tijdens de show zagen we ingetogen en sportieve ontwerpen. De modellen hadden hun haren strak naar achter, liepen meedogenloos op Nike air max en hun gezichten waren betekend met witte lijnen en vlakken. Opvallend waren de gewaden voor de man, die net als een cape comfortabel om het lichaam zaten en bijzonder van vorm waren. Veel van wat we zagen was donker gekleurd, maar ook bloemen-, luipaardprints passeerden de catwalk. De presentatie was krachtig en lichtelijk agressief. Het was een duidelijke keuze van Monique, dat inderdaad niet mee gaat met het prototype modebeeld.


ADEM DE TOEKOMST

De Duits-Russische Peter Bertsch staat bekend om zijn futuristische collecties en ambachtelijke manier van werken. Bij zijnSS09 collectie heeft hij zich dan ook laten inspireren door de atmosfeer van futuristische films als Metropolis van Fritz Lang en 2001: A Space Odysses van Stanley Kubrick. De ontwerpen waren strak, modern en vrouwelijk. De hoge taille en de abstracte belijning van de borsten waren in bijna elk ontwerp zichtbaar. De kledingstukken waren gemaakt van synthetische materialen, glimmend plastic en retro leer. Opvallende was het futuristische korset over een groen transparant broekpakje. Het was even alsof je in een spacy wereld belande en de toekomst ademde.

THE (Undaunted) STORY
Brigitte Hendrix en Jolande van den Broek vormen samen het label And Beyond.
Dit merk staat bekend om haar fotografische achtergrondverhalen en grafische prints op kleding. De derde collectie genaamd The Undaunted (de onverschrokkene) was voor het eerst alleen een vrouwencollectie. Dit thema is gebaseerd uit verzamelde beelden die de dames persoonlijk raakten. Brigitte en Jolanda: “In onze verzamelde beelden was een rode draad zichtbaar, die een bepaalde attitude van de vrouw neerzette, het was een beeld van onrust”.
Twinkelende muziek en langzaam sluipende modellen maakten de presentatie tot een mysterieus en dierlijk geheel. Oranje prints waren dominant aanwezig, die verwezen naar verbranden foto’s en vlaggen uit het nieuws.
Het meedoen met de Arnhem mode biënnale was voor hen een enorme uitdaging. Zo zeggen zij zelf: “Elke collectie gaat een stapje verder in de manier van denken en het scherper maken van de vorm. Voor nu willen wij eerst ons ontwerperschap uitbreiden en definiëren wat voor ontwerpers we zijn.”
Tijdens de komende fashionweek is er een expositie te zien van And Beyond die met behulp van foto’s ”The Undaunted” story vertelt.

maandag 29 juni 2009

Studenten Akademie Mode & Design Dusseldorf

Arnhem Mode Biennale krijgt ook veel internationaal bezoek! Vorige week was het de beurt aan een viertal AMB studenten, Akademie Mode & Design, uit Dusseldorf die hun impressie geven op de Biennale en de SHAPE show die werd gehouden.



A wonderful time of diversity – The Shape Show

It started slowly, soft and quiet. Then it became mysterious and full of action and by the end everybody was fascinated by the glitter and glamour. Arnhem's Shape Show presented us with impressions from very different and individual designers – all masters of their trade.




Mareunrol's show, “Private Detective“, started with a little film. Confusing at the beginning, it fitted perfectly to the following show where models, with gigantic wigs, assumed control. Influenced by the film noir genre the creations presented lots of trench coats for men and women, artistic cuts as well as a huge variation of silhouettes.




A final fury was bestowed upon us during the show of Manish Arora. The Delhi-based designer was inspired by wildlife, rainforests and Indian jungles. For this reason he created his own little zoo. It was not just the animal prints that attracted attention. Arora's creations fashioned animals out of the models. All made-up in lucent colours and some decorated with parrots made from sequins, they exhibited a very lively collection. As a highlight -- a top in the form of a gigantic crap, in all hues of red and orange, must be mentioned.

So take a look at the pictures to get an impression and enjoy a wonderful moment of diversity.

vrijdag 26 juni 2009

Meesterlijke Mode!



Dat advocatuur en mode goed hand in hand gaan bewijst de Meesterlijke Modeshow die op 24 juni plaatsvond in de Eusebiuskerk in Arnhem. De raadsvrouwen van De Kempenaer Advocaten verschenen driemaal op de catwalk in creaties van Spijkers en Spijkers voor Claudia Sträter, Marcha Hüskes en Joline Jolink. “Vernieuwend, individueel en onafhankelijk, met respect voor traditie. Net zoals de zakelijke kledingmode zelf”, aldus Els van Haalen-Koot van De Kempenaer Advocaten.



Els Van Haalen-Koot, kantoordirecteur van De Kempenaer Advocaten, legt uit wat advocatuur en mode met elkaar gemeen hebben.“Een belangrijke opvatting van ons kantoor is dat niet als vanzelf direct gekozen wordt voor een gang naar de rechter. In de praktijk betekent dit, dat de fysieke werkomgeving van onze advocaten meestal buiten de rechtszaal ligt. Het stereotiepe beeld dat een advocaat veelal gekleed gaat in een zwarte toga en een witte bef strookt dus niet met onze alledaagse werkelijkheid. De vrouwelijke advocaten van ons kantoor dragen buiten die rechtszaal persoonlijke en zakelijk getinte kleding. Zij onderscheiden zich juist door mode en tonen een beeld dat in contrast staat met de strenge kledingvoorschriften tijdens rechtszittingen".



Foto's Ashley de Groot Sixth Lens

donderdag 25 juni 2009

Shaping Heritage workshop



Elke zaterdag vindt er de Shaping Heritage workshop plaats van Judith Ter Haar in de tuin van Coming Soon! Dit keer was ook Painted, Saskia van Drimmelen, Margreet Sweerts en Desiree Hammen aanwezig. Hier een impressie. 27 juni en 4 juli nog mogelijk!

Binnentuin Coming Soon, kerkstraat 23 12.00- 16.00u




Foto's: Suzanne Valkenburg

maandag 22 juni 2009

Opening ArtEZ Plus/ Royal ArtEZ

Door Marij Rynja, student Fashion, Design and Strategy ArtEZ



Op de 12de dag van de Arnhem Mode Biënnale is officieel de tentoonstelling ‘ArtEZ Plus/ Royal ArtEZ’ geopend in het Provinciehuis. Centraal staan in deze overzichtstentoonstelling de alumni’s afkomstig van ArtEZ, zoals Saskia Van Drimmelen, Marcel Wanders, Alexander van Slobbe en Spijkers&Spijkers. De jongere alumni’s als Levi van Veluw, Marielle van de Ven, Claes Iversen en Marloes ten Bhömer tonen recent werk. ArtEZ levert jaarlijks een scala aan talent af en verdient daarom een eigen plek op de Arnhem Mode Biënnale.



In het oog springt de wijze waarop het materiaal van ArtEZ Plus is uitgestald. Curator Jose Teunissen: "Piet (Paris, red.) had een boek liggen met foto’s van oude displays van kledingwinkels uit de jaren ’50. Toen hing alles aan draadjes of lag de kleding liggend in de etalage in plaats van op poppen. Dat idee heeft Piet hier toegepast, omdat je nu anders kijkt naar de vormentaal en het materiaal van het getoonde werk". Elk werk lijkt op een kunstwerkje, zorgvuldig neergelegd op diverse spiegeltafels.
Een alumnitentoonstelling is volgens Teunissen hard nodig, omdat de oud-studenten van ArtEZ meer gepromoot en gesteund mogen worden door ArtEZ zelf. Een voorbeeld stelt zij aan de Eindhovense Design Academy en haar manier van presentatie en promotie op internationaal niveau. Dat niveau moet ArtEZ ook gaan behalen de komende tijd en deze expositie is een eerste stap in deze richting.



Naast de Alumnitentoonstelling is op de eerste verdieping van het Provinciehuis nog een andere tentoonstelling te zien: Royal Artez. ‘Royal’, omdat het werk afkomstig is van oud-studenten van ArtEZ die tevens aan de Royal College of Art in Londen hebben gestudeerd. Deze items zijn wat abstracter en conceptueler dan ArtEZ Plus, maar zeker de moeite waard om even langs te lopen. Zoals het werk van Pieke Bergmans, die de kunst installatie 'Light Blub' presenteert. Toch valt de het mooie werk van de ArtEZ-alumni’s wat in het niet in deze imposante en bontgekleurde ruimte van het Provinciehuis. Maar laat u niet afleiden, neem even de tijd om met de hand-outs langs elk item te lopen en je te verplaatsen in de visie van elke ontwerper.

vrijdag 19 juni 2009

Orlando workshop

Door Marij Rynja, student Fashion, Design & Strategy ArtEZ


Wat krijg je als je 12 Nederlandse Conceptdenkers en 8 Spaanse Vormdenkers met elkaar laat werken? Dat zal vrijdag 19 juni duidelijk worden, als de studenten de workshop Orlando hebben afgerond. In slechts drie dagen zullen de masterstudenten van Fashion, Design & Strategy ArtEZ en de modestudenten van het Instituto Europeo de Design uit Madrid mannenpakken transformeren in een ontwerp dat op drie verschillende manieren kan worden gedragen. Een hele uitdaging dus! Zij worden hierbij begeleid door het modeduo Klavers en Van Engelen. De workshop is van start gegaan met de introductie van het thema Orlando, naar het boek van Virginia Woolf. Orlando experimenteert in zijn leven met meerdere identiteiten. Hij zoekt naar de kern, het moment dat hij tevreden is met zijn ‘zijn’. Dat is ook wat de studenten deze week gaan doen. Zoeken naar het uiteindelijke ontwerp, the ‘final-cut’ aan hun concept.
De uiteindelijke creaties zijn te bezichtigen in het bovenste gedeelte van het Stadhuis!
Dagelijkse update http://orlando.studiodv.nl

woensdag 17 juni 2009

Mode = beeld

Door Vivian Sneep, student artEZ Fashion Design & Strategy


Diane Pernet by Miguel Villalobos

Mode = Beeld. De catwalk is allang niet meer het enige middel om kleding te tonen. Naast advertenties, reclames, websites, magazines, fotografie en exposities leent ook film zich uitstekend voor de mode. En dat bewijst ASVOFF (A Shade View On Fashion Films). Modefilmpjes zijn een uitstekend middel om creaties te presenteren, vooral voor ontwerpers met een klein budget.

Don’t Blink! Linda Evangelista seen by Francesco Carrozzini
Niemand minder dan Diane Pernet heeft dit Fashion Film Festival op poten gezet. Dit mode icoon met haar designer verleden, is een welbekende internationale curator, journalist en young talent scouter. David Herman, haar coproducent opent het festival en vertelt dat de ‘shade view’ een metafoor is voor de persoonlijkheid van Diana Pernet: zij ziet alles door haar zwarte zonnebril.
Het festival presenteert één film van 90 minuten, die bestaat uit 30 korte filmpjes.
Ontwerpers, fotografen, stylisten en kunstenaars verbeelden elk hun een eigen verhaal: Jeremy Scott showt zijn lookbook voor SS 2001 collectie, de Deense ontwerper Peter Jensen zijn geestige screen tests en Pernet een interview met korsetontwerper Mr. Pearl en burleske icoon Dita von Teese.
In de korte filmpjes ligt de clue niet altijd voor het oprapen. Maar dat hindert niet, want het zijn stuk voor stuk beelden die inspirerend, indrukwekkend en uniek zijn in hun soort. Muziek, dans, techniek, fotografie, beweging, licht, kleur en kleding komen samen en vormen nieuwe inzichten in de mode.

Documentary “The Cockettes” by David Weissman and Bill Weber
photo: Freiwald


Mareunrol’s Detectiveby Kristine Kursiss

De missie van ASVOFF is om een cultureel filmfestival te worden, met mode als grote drijfveer. In oktober presenteert ASVOFF een nieuw festival, maar tot die tijd kunnen we ons rijkelijk vermaken met de levendige beelden in de Eusebiuskerk in Arnhem.


Workshops internationale modestudenten

Fotografie door Melanie van Maasbommel en Maryam Ilkhanizadeh, the Sixth Lens en Céline Charlot









Vijftien masterstudenten van verschillende academies wereldwijd volgen het lesprogramma dat Arnhem Mode Biënnale ontwikkelde met docenten in corset maken (Laetitia Schlumberger), vormstudies in papier (Andrea Maack) en mouleren en patroontekenen (Rixt van der Tol). De stoffen die in deze workshops worden gebruikt zijn van de Nederlandse internationale textiel- en stoffenproducent Vlisco.



Tot 28 juni zijn de workshops deels toegankelijk voor het publiek. Locatie: Burgerzaal Stadhuis
Koningstraat 38, Arnhem


Celebrating SHAPE met Glamour magazine

Door Vivian Sneep, student Fashion, Design and Strategy artEZ





Modetijdschrift Glamour, dat maandelijks gelezen wordt door 150.000 mensen is meer dan Zara en Prada. Tijdens de modebiënnale organiseren zij een modefotografie tentoonstelling die rauw, artistiek en kunstzinnig is. In de industriële Coberco fabriek tonen zestig modefotografen binnen twee vierkante meter hun visie op “Shape”. Deze groep werkt op Nederlandse bodem en omvat zowel jonge starters als oude bekenden. Werk van o.a Paul Bellaart, Marc de Groot, Petrovski & Ramone en Jouke Bos is te zien. Martien Mellema, fashion director Glamour: "Deze tentoonstelling is opgebouwd uit hergebruikte materialen. De kleuren op de muur zijn foundation getint. Pastel, zacht en dekkend. Ondanks de grote hoge ruimte heerst er toch een intieme sfeer. Poëtische teksten zijn gestempeld op de pilaren en plantjes door de expositie heen geven een gevoel van thuiskomen". En voor diegene die zijn of haar ogen wil laten verwonderen is er genoeg te zien! Glamour met een rauw randje.

Door Marij Rynja, student Fashion, Design and Strategy artEZ

Fotograaf Andy Tan by Ashley de Groot
Sixth Lens

De leegstaande Coberco-fabriek aan de Rijn komt deze maand weer tot leven. Het voormalige fabriekspand is door het glossy style magazine Glamour en sponsor Martini omgedoopt tot expositieruimte voor Nederlandse modefotografie. Glamour wil laten zien dat zij naast glossy modereportages ook een 'rauw randje' kent. Ruim 40 fotografen hebben het thema ‘Celebrating Shape’ op eigen wijze verbeeld. Het idee achter deze foto-expo is dat de fotografen zonder concessies of zonder opdracht vrij werk kunnen laten zien. Volgens Glamour redactrice Karin Swerink toont de modefotografie de laatse tijd dat het weer om echte vrouwen gaat, om echte vormen en bovenal om persoonlijkheid. Opvallend is het vele naakt en de erotische thema’s in het werk. Een van de fotografen is Andy Tan. Hij staat bekend om zijn sexy en pikante foto’s. ‘Ik leef in dit soort omgevingen’ legt hij uit als ik hem om uitleg vraag. Hij leeft vooral in de nacht en haar mysteries. En daarbij hoort voor hem erotiek bij. Op zijn foto zien we Miss C, zijn muze, naakt, in een voorovergebogen positie. Twee dingen vallen als eerste op: de rode zool van de Christian Louboutin pump en vlak daarboven haar genitaliën, gehuld in een zwarte netpanty. Inderdaad, niet een foto die je in de Glamour zou terugzien. Wel is het een foto die de thema’s uit het leven van Andy Tan reflecteert: de nacht en haar mysteries, de intimiteit tussen model en fotograaf, erotiek en de kleur rood. Het laat de kijker te raden wat voor relatie hij met zijn muze Miss C heeft. Hoe zou de volgende foto eruit zien? En de volgende?...

Celebrating SHAPE met grote namen als Paul Bellaart, Petrovski&Ramone, Jouke Bos en nieuw fotografie talent. Coberco Fabriek – Westervoorstedijk 3, open tot 21:00 uur.

dinsdag 16 juni 2009

Ami-e-toi by Claes Iversen



Door Marij Rynja, student Fashion, Design and Strategy artEZ

Fotografie Ashley de Groot, Sixth Lens


Stichting Mode met een Missie geeft vrouwen met persoonlijke problemen, als bijvoorbeeld drugsverslaving of dakloos, een nieuwe betekenis aan hun leven. In diverse ateliers werken zij aan het kledinglabel Ami-e-toi van Mode met een Missie wat hen weer een zinvolle dagbesteding en zelfverzekerdheid geeft. De collectie van Ami-e-toi is met behulp van modeontwerper Claes Iversen tot stand gekomen. Iversen: “Eerst hebben we gebrainstormd hoe we het verhaal van deze vrouwen konden symboliseren in een sterk concept. Dat zijn de jaren '20 en '30 geworden, omdat deze tijd zich kenmerkt met sterke vrouwen en een klassiek moderne elegantie. Denk aan Marlene Dietrich en Coco Chanel. Vrouwen werden na de eerste Wereldoorlog steeds zelfstandiger en konden zich vrijer bewegen”. Claes Iversen vertaalt dit gegeven naar sterke silhouetten als openvallende jasjes, stoere pantalons en opbollende jurken met subtiel geplooide snit. De rug en nek van deze jurkjes vormen in de collectie een sensuele erogene zone, zoals bij de kimono’s van Japanse geisha’s. De stoffen zijn soepel vallend en met een lichte glans. Ook de kleuren zijn geinspireerd op de jaren 20 en 30: aubergine, bruinbeige, champagne en diepe blauwtinten. Kenmerkend voor Claes Iversen zijn z'n bloemvormen en ook in deze collectie laat hij die terugkomen in een verschillende uitvoeringen. Voor hem een metafoor voor de vrouwen van Mode met een Missie die door deze samenwerking weer tot bloei komen!



Ami-e-toi collectie is te koop in de winkel op de Weverstraat 24-25 in Arnhem.


maandag 15 juni 2009

Workshop Shaping Heritage

Afgelopen zaterdag was de start van de workshop 'Shaping Heritage' van Judith ter Haar! Judith is al sinds het eerste uur betrokken bij Arnhem Mode Biënnale met het bedenken en leiden van de succesvolle tijdelijke winkels op de hoofdlocaties. Dit jaar organiseert zij vier workshops waarin vormgevers, ambachtslieden en genodigden een gedekte tafel ontwerpen. Van tafelkleed tot servies. In de reeks ontmoetingen staat het delen van kennis en vakmanschap, maar ook persoonlijke herinneringen en smaak centraal. Eindresultaat zal een gesamtkunstwerk zijn waarin 240 handen zichtbaar zijn.Hier alvast een voorproefje!

Binnentuin Arnhem Coming Soon Kerkstraat 23 6811 DM Arnhem 13, 20, 27 juni en 4 juli 12.00 – 16.00

Fotografie Suzanne Valkenburg

woensdag 10 juni 2009

Opening expositie mode illustraties Piet Paris

Door Vivian Sneep en Marij Rynja, studenten Fashion, Design and Strategy ArtEZ
Fotografie Kevin Deux, the Sixth Lens

Café Dudok is de ontmoetingsplek voor bezoekers van de Mode Biënnale. Onder het genot van een cappuccino of een wijn word je deze maand meegezogen in de omvangrijke en geïllustreerde modewereld van mode-illustrator Piet Paris. De keuze voor Dudok is niet voor niets. Naast het feit dat Piet vaste klant is bij Dudok, wil hij ook graag op deze manier de stad Arnhem betrekken bij dit grote mode festival. Zonder het betrekken van winkels en horeca kan dit event volgens hem niet bestaan.




Dudok is omgetoverd tot een drie dimensionale mode illustratie. Op de muren hangt werk van de meester gemaakt voor Vogue, Elle, W, Saks Fifth Avenue, Red Light Fashion District, de Bijenkorf en vele anderen. Maar het gaat verder dan zijn werk aan de muur: Placemats, sjablonen op muren en pilaren met Piets voetjes en handjes. Zelfs de kruidenboter is verpakt met zijn creatie, alles is Piet Paris!

Modeontwerper Antoine Peters, oud-leerling en goede vriend van Piet, voelt zich vereerd dat hij het openingswoord mag doen: “We staan hier in de modewereld van Piet, een wereld die hij zelf durft te creëren: kinderlijk, grenzeloos en zonder geouwehoer”.
Op de vraag of Paris niet zijn ziel verkocht heeft aan de commercie, antwoordt hij vrolijk: “ Ach ja, alles voor de mode, alles voor de Biënnale!”


Het Glazen Paviljoen van Stephen Jones

Door Marij Rynja, student Fashion, Design and Strategy artEZ


Foto Debbie Wester

Hoeden zijn al lang niet meer enkel geschikt voor trouwerijen of voor het koningshuis. Welnee! Hoedenontwerper Stephen Jones (1957) laat in zijn glazen paviljoen in de Eusebiuskerk zien hoe divers een hoed kan, en mag zijn, want zijn hoeden zijn alles behalve ouderwets. Hij is controversieel en vooral heel erg grappig, zoals een echte Brit is. Zijn hoeden hebben een dikke knipoog, een bepaalde ‘wittiness’, die de harten van vele beroemdheden, artiesten en modeontwerpers heeft gestolen.

Stephen Jones is een grote aanwinst op de Arnhem Mode Biënnale en in hoogst eigen persoon is hij aanwezig op de opening van de hoofdtentoonstelling SHAPE in de Eusebius kerk. Opmerkelijk is dat hij in plaats van een houten huisje, juist een glazen kas heeft gekozen om in te exposeren. Een tiental vrouwenhoeden zijn uitgestald als fantasierijke botanische bloemen en planten. Stephen Jones: “For us, and Holland, it’s all about green houses you know. And if you have a green house, you need to have plants in it!”.

De kas is in vier thema’s ingedeeld: ‘Floral’, ‘Organic’, ‘Leaves’ en ‘Conceptual’, waar de laatste vooral geometrische en abstracte hoeden toont. De hoeden beslaan een periode van 1990 tot 2009 en komen uit zijn archief. “With hats, it’s a great way of making a fun expression. Hats have to be spontaneous. Of course, it’s a traditional thing, you wear it for special occasions like a wedding, but with a hat you can really express yourself. You see that every single musician is wearing a hat, because it became a part of their look and identity. You can really recognize a person by the hat he or she is wearing.”

Stephen Jones ontwerpt veel voor mode ontwerpers, waaronder John Galliano van Dior, die gek is op zijn designs. Jones vertelt: “Its funny, last week I was talking to John Galliano and I asked him: ‘Why are you so interested in hats? Then he said: Stephen, that is such a crazy question, why would I stop being interested in how a woman looks and stop at their necks! Its above the neck that get’s interesting!"


Fotografie Kevin Deux, the Sixth Lens

Het leuke aan Arnhem Mode Biënnale volgens Jones is dat mode naar de gewone mensen wordt gebracht in plaats van enkel een elite te dienen. Hij grapt dat ie vooral nieuwsgierig is wat bezoekers tegen elkaar zullen zeggen als ze zijn hoeden zien: ‘Oh please, let’s get some coffee, my feet are killing me’ en ‘Are people really wearing that?’. Op de vraag of hoeden meer zullen opduiken in het straatbeeld? “Hats will come back, yes! People always want to put something on their head. And if you buy one, let it be a fun ride".

Dus koop een hoed die je identiteit weerspiegelt en maak er een feestje van!