woensdag 27 mei 2009

Arnhem op zijn kop!

Door Pauline Krikke, burgemeester van Arnhem:


Fotografie Rodney Coats the Sixth Lens

Vanuit mijn werkkamer kijk ik uit op de Eusebiuskerk aan de ene kant en op het Huis der Provincie en het Paleis van Justitie aan de andere kant. Een heerlijk vertrouwd uitzicht maar niet voor lang. Binnenkort marcheert Arnhem Mode Biënnale de stad binnen en wordt het eeuwenoude Duivelshuis omringd door paviljoens op stelten die wekenlang mijn omgeving een andere, maar heel interessante, aanblik zullen geven.

De derde Arnhem Mode Biënnale komt snel dichterbij en daarmee loopt de spanning op. Wordt dit wederom een succes, net als de twee voorgaande edities? Ik twijfel er geen moment aan. De organisatie heeft in de afgelopen jaren bewezen dat zij een evenement van deze orde aankunnen. En niet alleen in organisatorisch opzicht maar ook op het creatieve vlak weten Piet Paris en de zijnen ons telkens weer te verrassen. Maar spannend blijft het!

Arnhem Mode Biënnale is een evenement waar ik bijzonder trots op ben. Als burgemeester van een stad waar mode altijd belangrijk was, maar waar die nu ook getoond wordt. Maar ook als burger van Arnhem die geïnteresseerd is in vormgeving en mode en ziet dat een evenement als Arnhem Mode Biënnale op zichzelf schitterend is, maar ook nog eens als vliegwiel werkt voor allerlei andere initiatieven. Denk aan 100% Mode in Klarendal of de vestiging van modewinkels in de binnenstad van Arnhem. Het zijn ontwikkelingen die misschien niet rechtstreeks aan de Mode Biënnale gerelateerd zijn, maar toch in ieder geval de wind in de rug hebben gekregen door de profilering van Arnhem als modestad. De AMB inspireert en niet alleen de zeer geïnteresseerde mode-expert. Het laat geen enkele Arnhemmer onberoerd, ondernemer of burger.

De Arnhem Mode Biënnale inspireert en de komende tijd gebeurt dat recht voor mijn werkkamer. Stadhuis, Eusbiuskerk en alles wat er tussenin ligt zal in juni overgenomen worden door catwalks, exposities en vooral heel veel nieuwsgierige bezoekers. En ik zit eerste rang! Wat een fantastisch vooruitzicht!
Natuurlijk zie ik om me heen nu al allerlei activiteiten die duiden op de komst van de derde editie. Er moeten vergunningen verleend worden, de omgeving wordt ingericht en de publiciteit wordt opgestart. Het organiseren van een dergelijk evenement is altijd een flinke klus.
Maar het is absoluut de moeite waard. Al is het maar vanwege dat prachtige uitzicht gedurende de maand juni. Ik wens iedereen heel veel succes met de verdere voorbereidingen.