zondag 5 juli 2009

Geen ‘Fast Fashion’ maar ‘Fair Fashion’

Tekst Marij Rynja, Student Fashion, Design and Strategy ArtEZ


Kledingzaken en modewinkels maken dat wij ons in een rap tempo het hele jaar door kunnen kleden volgens de laatste mode grillen. Lang leve Zara en de H&M. Maar er zit een keerzijde aan de mode industrie en haar ‘fast fashion’ benadering. Door de voortdurende drang naar het nieuwe, vergeten wij soms het oude te waarderen. En ook het verhaal achter de kleding wordt vergeten: een verhaal van uitbuiting van lage lonen in arme landen, slechte werkomstandigheden, chemicaliën ter verfraaiing van de kleding die in de loopbaan van het milieu terecht komen en de aarde vergiftigen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er per spijkerbroek een halve kilo chemicaliën gebruikt wordt en dat 2500 liter water gebruikt wordt ter vervaardiging van een t-shirt. Dat is niet niets. What you see is not always what you get.


Label 'Studio Jux'

Dit jaar besteedt de Arnhem Mode Biënnale extra aandacht aan de eerlijke & groene SHAPE van mode met het programma Aware Fair Fashion Event (AFFE). Het AFFE is een initiatief van Stoere Vrouwen, het wereldverbeterende vrouwenleger. Zij hebben de missie om zowel bij consumenten als modeontwerpers door te laten dringen dat mode ook anders kan, zonder sweat-shops, vervuilende chemicaliën, uitbuiting of een slecht geweten. En wat ook niet onbelangrijk is: eerlijke mode is niet perse saai! Eerlijke mode is vaak net zo ‘in’ en ‘modern’ als de mode in de reguliere winkels. Dat laten het AFFE en de Stoere Vrouwen tijdens deze biënnale zien. Het AFFE startte met een drukbezochte catwalk-show vol eerlijke labels uit eigen land.

Het label Studio Jux uit Amsterdam mocht de show openen en is een rolmodel hoe ‘fair fashion’ zou moeten zijn: hip, eerlijk en vooral leuk. ‘Jux’ betekent dan ook ‘plezier’ en creëert vrolijke, elegante mode. Naast goede basics van zacht bamboevezel, tonen zij speelse vrouwelijke pofbroeken en –rokken in roze en zachte grijstinten. Alles is gemaakt in Nepal, onder toezicht van de toegewijde modeontwerpster Jitske Lundgren.

Het label Mud Jeans toonde spijkerrokjes van ecologisch textiel als bamboe, soja, katoen en eucalyptus. Dit label had voor een wel heel duurzame manier van showen gekozen: alle modellen droegen hetzelfde! Een zwart shirtje, een spijkerrokje en een ecologische tas van Dweezelsfriend.


Rianne de Witte daarentegen showde een volwassen collectie met als duidelijke inspiratie het leven op en aan zee: gestreepte visserstruitjes en matrozenbroeken, jurkjes voor in St. Tropez, afgetopt met strohoedjes tot over de ogen. Alles van duurzaam materiaal.
Brennels laat zien dat zelfs onkruid uit onze tuin een ecologisch en verantwoord alternatief is voor katoen: brandnetels kunnen ook zacht zijn. De altijd grappige Loesje teksten over biologisch textiel vertaalde dit concept naar:‘Prikkelend, zo’n bh’tje van brandnetel’ en ‘Als mijn henneptruitje uit de mode is, rook ik ‘m op’.
Label 'Van Markovic'

Speciale aandacht ging uit naar het eco fashion label Van Markovic van de Poolse meiden Kasia Markowska (ontwerpster) en Zuzia Andziak (milieudeskundige). Dat moet wel een goede samenwerking zijn. Zij zoeken voordurend naar nieuwe ecologische technieken voor textiel. Van Markovic showde op het AFFE jurken, smokingjasjes en pofbroeken in circuskleuren geel, groen en blauw. Hun talent is opgemerkt en zij zullen tijdens de New York Fashion Week hun collectie voor het eerst aan het buitenland showen op een speciale Green Fashion Show! Vanaf 28 maart hebben zij hun deuren geopend van hun eigen winkel in Arnhem op de Sonsbeeksingel 106.

Daarna was het de beurt aan Jort Kelder om de aansluitende talkshow te hosten en de bezoekers erbij te houden. Ondanks dat veel bezoekers het niet meer volhielden Jort Kelder aan te horen, bleef toch een harde kern zitten om meer te weten te komen over fair fashion, met diverse interessante gastsprekers op het programma als Rank a Brand, Schone Kleren Campagne, Christine del Haye en Bob Crebas.