dinsdag 30 juni 2009

Young SHAPE show

Tekst Vivian Sneep, student Fashion, Design and Strategy ArtEZ
Foto's Ashley de Groot: The Sixth Lens



In de Eusebiuskerk kregen 3 jonge talentvolle ontwerpers de kans om hun creaties over de catwalk te laten schitteren. De ontwerpers zijn de Dutch Fashion Award winner Monique van Heist, de Duits Russische Peter Hornstein en het eigenzinnige merk And Beyond.

TEGENDRAADS

Niks geen hoge hakken, lang gekrulde haren en meisjesachtige make-up. Ontwerpster Monique van Heist maakte afgelopen vrijdag een fashion statement. Met haar laatste collectie “Hello Fashion” probeert zij de modecyclus te doorbreken. Deze collectie is doorlopend en onbeperkt beschikbaar en stelt de vergankelijkheid van mode aan de kaak. Tijdens de show zagen we ingetogen en sportieve ontwerpen. De modellen hadden hun haren strak naar achter, liepen meedogenloos op Nike air max en hun gezichten waren betekend met witte lijnen en vlakken. Opvallend waren de gewaden voor de man, die net als een cape comfortabel om het lichaam zaten en bijzonder van vorm waren. Veel van wat we zagen was donker gekleurd, maar ook bloemen-, luipaardprints passeerden de catwalk. De presentatie was krachtig en lichtelijk agressief. Het was een duidelijke keuze van Monique, dat inderdaad niet mee gaat met het prototype modebeeld.


ADEM DE TOEKOMST

De Duits-Russische Peter Bertsch staat bekend om zijn futuristische collecties en ambachtelijke manier van werken. Bij zijnSS09 collectie heeft hij zich dan ook laten inspireren door de atmosfeer van futuristische films als Metropolis van Fritz Lang en 2001: A Space Odysses van Stanley Kubrick. De ontwerpen waren strak, modern en vrouwelijk. De hoge taille en de abstracte belijning van de borsten waren in bijna elk ontwerp zichtbaar. De kledingstukken waren gemaakt van synthetische materialen, glimmend plastic en retro leer. Opvallende was het futuristische korset over een groen transparant broekpakje. Het was even alsof je in een spacy wereld belande en de toekomst ademde.

THE (Undaunted) STORY
Brigitte Hendrix en Jolande van den Broek vormen samen het label And Beyond.
Dit merk staat bekend om haar fotografische achtergrondverhalen en grafische prints op kleding. De derde collectie genaamd The Undaunted (de onverschrokkene) was voor het eerst alleen een vrouwencollectie. Dit thema is gebaseerd uit verzamelde beelden die de dames persoonlijk raakten. Brigitte en Jolanda: “In onze verzamelde beelden was een rode draad zichtbaar, die een bepaalde attitude van de vrouw neerzette, het was een beeld van onrust”.
Twinkelende muziek en langzaam sluipende modellen maakten de presentatie tot een mysterieus en dierlijk geheel. Oranje prints waren dominant aanwezig, die verwezen naar verbranden foto’s en vlaggen uit het nieuws.
Het meedoen met de Arnhem mode biënnale was voor hen een enorme uitdaging. Zo zeggen zij zelf: “Elke collectie gaat een stapje verder in de manier van denken en het scherper maken van de vorm. Voor nu willen wij eerst ons ontwerperschap uitbreiden en definiëren wat voor ontwerpers we zijn.”
Tijdens de komende fashionweek is er een expositie te zien van And Beyond die met behulp van foto’s ”The Undaunted” story vertelt.